Прочетен: 3974 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 22.07.2011 18:42
“Всичко, каквото е необходимо да се свържеш отново – всякакъв ритуал, церемония, демонстрация, медитация, мисъл, песен, дума или действие – направи го.”
Нийл Доналд Уолш
„Намах Шивая” е една от основните ведически и тантрически мантри. Буквалният й превод е “Прекланям се пред Милостивия Шива”. Тя се нарича още панчакшара (т. е. петсричкова) мантра. В тази мантра са въплътени петте първоелемента. “На” - земя, “Ма” - вода, “Ши” - огън, “Ва” - въздух, а “Я” - ефир. Трите думи “Ом намах Шивая” символизират Шива, Шакти и Джива, намиращи се в неразделно единство. Брахма (творението), Вишну (съхранението), Рудра (разрушението) и трите гуни на пракрити също са въплътени в мантрата. Нейните значения са много. Както дървото се съдържа в малкото семенце, така и великият Абсолют присъства в мантрата, а с Него и всичко съществуващо във фина форма.
Махамантрата “Ом Намах Шивая” са двете форми на Абсолюта във вид на звук: грубата и фината. “Ом” е фината, а “Намах Шивая” - грубата форма, изразяващи съответно непроявения и проявения аспект на Абсолюта. В мантрата едновременно са представени трансцендентния и иманентния аспекти на Единната Реалност. Шива и Шакти заедно присъстват във Великата мантра.
Това е основна мантра, чието повтаряне може да се използва като обект за практикуващите медитация, независимо от раса, пол и вероизповедание. Съществуват три основни начина за рецитиране на мантрата – на глас, като шепот и наум. За начинаещите най-лесно е силното й повтаряне на глас, което помага по-бързо да се дисциплинират мислите, спомняйки си и визуализирайки символите на мантрата. Силното повтаряне неутрализира външните звуци, които биха могли да попречат на концентрацията. Счита се, че мисленото повтаряне е най-трудният, но и най-ефективният вид джапа (рецитиране). Все пак, всичко е индивидуално, а най-добрият начин за даване на мантра е от учител на ученик и по слух – от ум на ум, от сърце на сърце (според индуизма умът е в сърцето).
За рецитиране на мантрите се използват нанизи от мъниста – джапа мала. При пътуване из Индия (един невероятен и напълно различен свят), нанизите от мъниста на врата са едно от първите неща, които впечатляват чужденеца. Традиционната джапа мала има 108 мъниста с допълнително 109-о разделително мънисто, обикновено по-голямо от останалите. Мала се държи в едната ръка и пръстите отмерват мънистата последователно – по едно мънисто при всяко повтаряне на мантрата. Числото 108 се смята за най-благоприятното съвършено трицифрено число, кратно на три, а сумата от елементите му е девет, което е три пъти по три. Три пък е числото на върховно равновесие.
Мантрата е особен начин за ефективна защита на ума. При многократното повторение се пробужда неговата способност да възприема фините вибрации на Абсолюта като звук. Но това е възможно само при постоянна практика. Така умът сам става мантрата и, следователно, един вид огледало, в което може да зърне своето истинско, Висше „Аз”, Шива, Душата на своята душа.
В индуизма Шива е олицетворение на статичната мъжка форма на Всевишния. Думата означава „благосклонният, дружелюбният, добрият, милостивият”; което е парадоксално, защото Шива е възприеман и като разрушител на Вселената. От духовна перспектива обаче тази разрушителна сила е същностният процес на сломяване на его личността, така че тя да стане пропусклива за Божествената светлина.
Великата шестсричкова Махамантра се ражда чрез прибавянето в началото на свещената сричка ОМ, символ на Висшата, непроявена и непостижима същност. Повтаряйки тази мантра, се достига до Бог едновременно като проявен и непроявен, личен и безличен, изразим и неизразим. Силата й е толкова голяма, че с нейна помощ може за един миг да бъде разрушен целият свят и след това за един миг да бъде създаден отново. Но пълна власт над това притежава единствено Самият Шива.
ВСИЧКИ ДРЕВНИ ИНДИЙСКИ ДОКУМЕНТИ ДОКАЗВА...
По неизтриваемите следи на Българските ц...